|
| |
|
Metropoolregio Rotterdam
|
Den Haag
|
|
|
| |
|
|
| |
|
| |
|
|
| |
Wij delen graag onze kennis met je
|
|
| |
Whats up
|
|
| |
| |
|
|
| |
|
| |
Kennis, kunde en service Bij MAES notarissen verkopen wij kennis, kunde, ervaring en service. Om die kennis, kunde en service op peil te houden en te blijven ontwikkelen volgen wij permanent opleidingen. Het hele jaar door. Daarnaast lezen wij onze vakliteratuur. Via digitale kennissystemen hebben wij toegang tot het gebruik van ontelbare bronnen en titels, uitgaven, wetten, uitspraken, attenderingen, thematische dossiers en meer. Wij hebben toegang tot open source databanken met meer dan 15.000 geactualiseerde modellen. Wij kunnen ook mede daardoor snel, uniform, efficiënt en kostenbewust kwalitatief hoogwaardig produceren. Alert, creatief en innovatief Wij dragen onze klanten goede oplossingen aan voor de uitdagingen waarmee zij zich geconfronteerd zien. Hoewel een beproefde methode de beste kan zijn, streven wij er constant naar om betere oplossingen voor onze klanten te vinden. Door alert, beweeglijk, creatief, innovatief en anticiperend met veranderingen om te gaan. Wij zijn dynamisch, flexibel en vooruitstrevend. Gratis notariële tips & tricks en delen van actuele ontwikkelingen Veel van onze klanten geven ons regelmatig te kennen het prettig te vinden als ze actief door ons worden geïnformeerd over notariële tips & tricks of actuele ontwikkelingen die voor hen van belang zouden kunnen zijn. Zowel zakelijk als privé. Op het terrein van het personen- en familierecht, het ondernemingsrecht en vastgoed. Zij willen weten hoe wij ze kunnen helpen. Met hun huis en hypotheek. Hun familie en relatie. Of met hun onderneming. Wij luisteren goed naar onze klanten. Naar alles wat zij ons te zeggen hebben. Wij willen dan ook graag bij wijze van service onze kennis, kunde en ervaring met onze (potentiële) klanten en andere geïnteresseerden delen. Doen dat via onze website, de socials, met meer dan 100 door ons opgenomen YouTube filmpjes, maar ook actief en gericht met deze nieuwsbrief. Voor wie daar prijs op stelt. En voor wie niet uitsluitend geïnteresseerd is in de allerlaagste prijs, maar die begrijpt dat het belangrijk is en rendeert om goed voor elkaar te zijn. Niet alles is goud wat er blinkt Wij zijn sinds 1 maart gevestigd in het MaesHuys aan het Verploegh Chasséplein 1 in Vlaardingen. In het gebouw waar voorheen een kantoor van ING Bank was gevestigd. Met gratis parkeren op eigen terrein. Wij hebben met eigen spaargeld en een banklening flink moeten investeren om het gebouw en de inrichting van het kantoor perfect op orde te krijgen. Zodat onze medewerkers en onze gasten voortreffelijk kunnen worden geaccommodeerd. Wij krijgen daar veel complimenten over. Laatst suggereerde een gewaardeerde klant - achteraf naar zijn eigen oordeel wat te kortzichtig - dat hij teveel aan legal fees voor onze diensten zou uitgeven, omdat wij in onze onderneming (bijvoorbeeld het gebouw en de inrichting) investeren. Hij dacht dat in het notariaat de bomen nog altijd tot in de hemel groeien en dat alles goud is wat er blinkt. Maar die tijden liggen met de afschaffing van de vaste tarieven en de intreding van de marktwerking in Nederland - al meer dan 25 jaar - achter ons. In de meeste Europese landen met een romeins notariaat is dat anders. Daar is de notaris nog altijd grootverdiener. Het notarieel honorarium van de Nederlandse notaris voor een hypotheekakte is vaak niet eens 20% van wat de hypotheekadviseur zijn klant aan vergoeding in rekening kan brengen en ook minder dan wat een woningtaxateur voor een taxatie rekent. Terwijl dat geld aan die adviseurs in de regel heel erg goed besteed zal blijken te zijn. Al zien wij daar ook wel hele grote onderlinge verschillen. Zowel in kwaliteit, service en in prijs. Van elke €100 omzet (dus exclusief de door de consument te betalen omzetbelasting en verschotten) gaat bij een gemiddeld notariskantoor ongeveer €80 op aan kosten. Aan salarissen, huisvesting, verzekeringen, automatisering, verplichte opleidingen, know how, modellen, kantoorkosten, etc. Van de €20 die overblijft, gaat meer dan de helft naar de belasting. Van het restant moet een gedeelte als werkkapitaal aangehouden worden en wordt een gedeelte geïnvesteerd in de onderneming. Bijvoorbeeld in automatisering. Door optimaal gebruik van state-of-the-art digitale informatie- en communicatietechnologie kunnen wij onze praktijk lean and mean voeren. Kunnen wij efficiënter en dus voordeliger werken. Dat voordeel geven wij onze klanten mee. Ted Noten - Golden Piles Wat wel (verguld) goud is wat de bezoeker bij ons bij binnenkomst ziet blinken, is een opgestapeld servies van kunstenaar Ted Noten. Ted Noten schopt in zijn creatieve zoektocht tegen schenen en heilige huisjes, maar met de nodige humor. Dat merk je wel als je hieronder bij het pijltje zijn website bezoekt. Hij wil - anders dan wij - juist niet bij wijze van service zijn kennis, kunde en ervaring gratis via een website met zijn (potentiële) klanten en andere geïnteresseerden delen. Over nog meer goud wat er blinkt In deze nieuwsbrief lees je onder meer dat Vlaardingen direct aan het Heempark een geweldige nieuwe plek krijgt om te wonen, te leven en te beleven: De Heemtuinen. Een ontwikkeling van Timpaan. Een ongekend groen, duurzaam, zéér energiezuinig en divers nieuwbouwplan, waar al het goede van het leven samenkomt. Een groene wijk voor mens en dier. Betaalbaar, comfortabel, gezellig en aansprekend. Alle voorzieningen en goede OV-verbindingen liggen op loopafstand. In De Heemtuinen komt alles samen. Voor iedereen! In deze nieuwsbrief melden we ook dat je zaterdag 7 oktober kennis kunt maken met alle nieuwbouwprojecten in Schiedam. In de Havenkerk aan de Lange Haven 72 vindt van 10.00 tot 16.00 uur de Nieuwbouwdag Schiedam 2023 plaats. Projectontwikkelaars, makelaars, financieel adviseurs, hypotheekverstrekkers, het Servicepunt Woningverbetering, het Platform VvE, de gemeente Schiedam en MAES notarissen zijn daar en dan aanwezig. En misschien krijg je daar wel de gouden tip! Veel leesplezier We wensen je veel leesplezier met deze nieuwste nieuwsbrief. Wil je toch liever een filmpje kijken? Dan voorziet deze nieuwsbrief daar ook in. Haast Golden Globe Award waardig! mr. G.H.H.J. (Geert) Janssen MRE MBA notaris
|
|
| |
| |
What the hell do you want?
|
|
|
| |
|
|
| |
|
| |
|
|
| |
Gratis juridisch advies
|
|
| |
De onderneming en het huwelijk. Valt uw onderneming in de huwelijksgemeenschap?
|
|
| |
| |
|
|
| |
|
| |
Hebt u uw zaken "Goed voor elkaar"? Als ondernemer bent u vooral bezig met de bloei van uw onderneming. De juridische zaken moeten goed geregeld zijn, maar hebben vaak niet de meeste aandacht. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met uw onderneming als u gaat samenwonen of trouwen? Dat is best handig om te weten, niet alleen voor de ondernemer, maar ook voor de partner van de ondernemer. Stel bijvoorbeeld dat u met een ondernemer getrouwd bent, maar dat het niet zo goed gaat met de onderneming en uw partner met zijn of haar bedrijf schulden maakt. Hoe zit het dan met u als echtgenoot, kunt u daar ook aansprakelijk voor worden gesteld? Als u samenwoont met uw partner en u of uw partner start een onderneming, dan is het simpel. Het bedrijf is van degene die het gestart is, tenzij er nadere afspraken over worden gemaakt in een contract en/of de niet-ondernemer mede investeert. Dit artikel gaat vooral in op de vraag wie eigenaar is van de onderneming (en aansprakelijk is voor eventuele schulden) als u gaat trouwen of gehuwd bent. Om die vraag te kunnen beantwoorden, is de datum van uw huwelijk belangrijk. Gehuwd na 1 januari 2018, dan geldt de ‘beperkte gemeenschap van goederen’ Als u op of na 1 januari 2018 gehuwd bent, of als u nog gaat trouwen, dan regelt de wet dat u automatisch trouwt in een zogenaamde ‘beperkte gemeenschap van goederen’. Dit brengt met zich mee dat hetgeen u privé had vóór het huwelijk, privévermogen van uzelf blijft. Alles wat u vóór het huwelijk al gezamenlijk had en alles wat u tijdens het huwelijk opbouwt, belandt automatisch in de huwelijksgemeenschap en is van u samen. Kort samengevat geldt dus: als u een onderneming heeft die vóór het huwelijk privé van uzelf was, dan blijft deze onderneming na het sluiten van het huwelijk van u privé. Uw partner wordt hier geen mede-eigenaar van, tenzij u dit juridisch vastlegt. Dit is anders als u tijdens het huwelijk pas start met uw onderneming. In dat geval geldt dat als u geen huwelijkse voorwaarden heeft gemaakt, de onderneming van u beiden is. Immers, dat wat u tijdens het huwelijk opbouwt, is volgens de wet in beginsel automatisch van u samen (anders gezegd, valt in de huwelijksgemeenschap). Hierop geldt nog wel een belangrijke uitzondering, namelijk wanneer u een onderneming start met geld uit een erfenis of schenking. Ook tijdens een huwelijk blijft dit geld in beginsel privé, dus hetgeen u ermee koopt ook! Gehuwd vóór 1 januari 2018, dan geldt de ‘algehele gemeenschap van goederen’ Indien u vóór 1 januari 2018 gehuwd bent, dan valt u onder het wettelijke regime van de ‘algehele gemeenschap van goederen’, tenzij u huwelijkse voorwaarden heeft gemaakt. Dit houdt in dat alles wat u vóór en tijdens het huwelijk heeft verkregen/verkrijgt, in de huwelijksgemeenschap valt, ook uw onderneming. Uw partner/echtgenoot is dan bij faillissement ook aansprakelijk voor ontstane schulden. Wilt u het anders regelen? Maak met ons huwelijkse voorwaarden! Wilt u niet dat uw partner meedeelt in uw onderneming, of wilt u voorkomen dat uw partner aansprakelijk wordt gesteld voor schulden als het slecht gaat met het bedrijf, dan kunt u hier maatregelen tegen nemen. U kunt dan met uw echtgenoot huwelijkse voorwaarden opstellen. Dit kan zowel vóórdat u huwt, maar ook als u al gehuwd bent kan dit nog. In deze akte van huwelijkse voorwaarden kunt u regelen dat alles wat u vóór en tijdens het huwelijk verkrijgt, gescheiden blijft. U kunt ook specifieke afspraken maken die alleen gaan over de onderneming. Mocht u gedurende het huwelijk een onderneming privé willen verkrijgen en/of de aansprakelijkheid van uw partner/ echtgenoot willen voorkomen, dan kan dat dus geregeld worden via huwelijkse voorwaarden. Meer weten? Klik maar op het pijltje!
|
|
| |
| |
Bescherm jezelf en je betere helft.
|
|
|
| |
|
|
| |
|
| |
|
|
| |
Ervaring
|
|
| |
Start verkoop project De Heemtuinen
|
|
| |
| |
|
|
| |
|
| |
De Heemtuinen Vlaardingen krijgt direct aan het Heempark een geweldige nieuwe plek om te wonen, te leven en te beleven: De Heemtuinen. Een ongekend groen, duurzaam, zéér energiezuinig en divers nieuwbouwplan, waar al het goede van het leven samenkomt. Een groene wijk voor mens en dier. Betaalbaar, comfortabel, gezellig en aansprekend. Alle voorzieningen en goede OV-verbindingen liggen op loopafstand. In De Heemtuinen komt alles samen. Voor iedereen! Start verkoop De Klaproos (70 appartementen) Op 14 september start de verkoop van De Klaproos, het eerste van drie blokken in De Heemtuinen. De Klaproos bestaat uit 70 appartementen en woningen, met woonoppervlaktes variërend van 62m² tot 165m². Alle woningen en appartementen hebben een eigen parkeerplaats. Samenleven in het groen Wonen in De Heemtuin wordt duurzaam wonen in het groen. De woningen en appartementen komen te liggen in een groene vallei met bomen, struiken, grasvelden en waterpartijen. Het wordt een plek voor mens en dier waar je heerlijk kunt spelen, ontspannen en ontmoeten. In de wijk is aandacht voor circulair bouwen, een hittestressbestendige woonomgeving en tal van slimme oplossingen die het energiegebruik beperken en klimaatadaptie bevorderen. Op die manier ontwikkelt de ontwikkelaar een wijk die nu al helemaal klaar is voor een schone, leefbare en energiezuinige toekomst. Gemeenschapszin Met een eigen Heemtuinen app wordt er al voor oplevering van de woningen gewerkt aan de gemeenschapszin. Niets is fijner dan het gevoel dat je altijd bij iemand aan kunt kloppen. In De Heemtuinen woon je echt samen met je buurt. De ontwikkelaar De ontwikkelaar van De Heemtuinen is Timpaan. Een ontwikkelaar met lef die, met gebruikmaking van alle talenten van haar medewerkers en met het vermogen van Stichting Timpaan, inspeelt op de vraag van alle doelgroepen uit de markt en waarbij zij haar maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt. Daarbij hebben ze speciale aandacht voor middeninkomens en doelgroepen als starters, senioren en zorgbehoevenden. Wonen is een van de belangrijkste maatschappelijke opgaven van deze tijd. Het tekort aan woningen is groot, in het bijzonder betaalbare koopwoningen. Als maatschappelijk betrokken gebiedsontwikkelaar richt Timpaan zich op eigentijdse woningen en vernieuwende woonconcepten in middelgrote gemeenten en stedelijke omgevingen. Zij wilt betaalbaar wonen bereikbaar maken voor iedereen. Want iedereen verdient een (t)huis. Betrokken adviseurs Wij zijn er trots op dat Timpaan MAES notarissen heeft gekozen als projectnotaris. Wij werken ook graag en goed samen met de andere bij het project door Timpaan betrokken partijen, te weten: - Verkopend makelaars: Van Herk Nieuwbouwmakelaars en De Witte Garantiemakelaars.
- Architect: KAW architecten
- Landschapsarchitect: LAP Landscape & Urban Design
- Bouwkundige aannemer: ThuisinBouwen BV
- Civiele aannemer: AW Groep
- Communicatiebureau: INCOMBINATIE vastgoedcommunicatie
- Notaris: MAES notarissen
- Community-app: Area of People
- Beelden: VERO
Kado voor de stad Indrukwekkend om vast te stellen hoe een maatschappelijk betrokken gebiedsontwikkelaar in goede samenwerking met haar partners met een vernieuwend concept betaalbaar wonen vóór iedereen - nu ook in Vlaardingen - mogelijk maakt. Van jong tot oud, alleenstaand tot jonge of samengestelde gezinnen maar ook rolstoelvriendelijk en geschikt voor (mantel)zorg. Een kado voor de stad. Meer weten? Is je belangstelling gewekt? Wil je meer weten over dit project. Het pijltje wijst je de weg. Bellen met Van Herk Nieuwbouwmakelaars of De Witte Garantiemakelaars kan natuurlijk ook.
|
|
| |
| |
De Heemtuinen
|
|
|
| |
|
|
| |
|
| |
|
|
| |
Maak kennis met ons dreamteam
|
|
| |
Ik ben Mitchell van den Bosch. Ik ben er voor u.
|
|
| |
| |
|
|
| |
|
| |
Dreamteam
Wij hebben een vast, omvangrijk en loyaal dreamteam van zeer ervaren medewerkers, versterkt met een kundige flexpool. Kennen elkaar van haver tot gort. Hebben onderling aan één woord genoeg. Hebben met elkaar een paar eeuwen aan ervaring in het notariaat. Kennen een Raad van Advies en hebben onze eigen ambassadeurs. Samen zijn wij MAES notarissen. Mitchell
Mitchell voltooide in 2021 zijn VWO aan het Lentiz Reviuslyceum in Maassluis. Daarna startte hij met de studie rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn propedeuse koos hij voor de bachelor notarieel recht. Hij zit in de laatste fase van zijn studie en combineert dat met zijn werkzaamheden als werkstudent bij ons. Mitchell is lid van de Broederschap van Notariële Studenten in Leiden (BNSL). De BNSL is de studievereniging notarieel recht van de Universiteit te Leiden, de oudste universiteit van Nederland. De BNSL maakt samen met de vier "buitenlandse" notariële studieverenigingen in Nederland deel uit van het overkoepelende orgaan de Broederschap der Notariële Studenten (BNS). De andere vier zijn Nota Bene in Nijmegen, VIVA in Amsterdam, Vevanos in Utrecht en Vevonos in Groningen. Daarnaast is de BNSL nauw verbonden met de Notariële Vakgroep van de Universiteit. Sinds de oprichting van de BNSL kan de Leidsche student niet meer zonder deze vereniging. Borrels, studiereizen, kantoorbezoeken, feesten, hockeytoernooien en lezingen wisselen elkaar in rap tempo af. Dit alles houdt de vereniging en haar leden scherp om zo het beste uit hun studie te halen. MAES notarissen ondersteunt dat doel door als sponsor de BNSL een warm hart toe te dragen. Mitchell zegt ... "Ik ben derdejaars student Notarieel recht aan de Universiteit Leiden. Ik zie studeren als een investering in mijzelf. Om mijn studie te kunnen bekostigen, heb ik dan ook altijd naast mijn studie gewerkt. Als werkstudent bij MAES notarissen houd ik me enerzijds bezig met het mooie beroep en anderzijds verdien ik op deze manier een zakcentje bij. Zo kan ik mij af en toe ook een drankje veroorloven. Soms zelfs twee. Ik ben daarnaast actief binnen de Broederschap der Notariële Studenten te Leiden. Ik zit in de Reiscommissie. De Reiscommissie is verantwoordelijk voor het organiseren van de jaarlijkse studiereis voor een groep van zo’n 20 à 30 leden van de BNSL en de vakgroep. De commissie kiest een bestemming en stippelt de reis van begin tot het eind uit. Hiervoor was ik lid van de Ledenbladcommissie. Voor het ledenblad, De Leidsche Noot, hadden we een tijd terug een interview met notaris Geert Janssen, toen nog op het oude kantooradres. Geert vertelde ons over het kantoor, over het diversiteits- en inclusiebeleid en over werkgeluk. Dat gesprek sprak mij zo aan dat ik een open sollicitatie heb gedaan. En nu werk ik hier een paar dagen per week. In een waanzinnig mooi kantoorpand met een keuken en bedrijfsrestaurant. Waar we in de lunchpauze eitjes kunnen bakken en tosti’s kunnen maken. Bij mooi weer gaat de BBQ in de tuin aan. Het professioneel verblijf bij dit kantoor heeft mijn hooggespannen verwachtingen zwaar overtroffen. Ik gun al mijn medestudenten deze ervaring."
|
|
|
| |
|
|
| |
|
| |
|
|
| |
Cherry picking en belastingbesparing
|
|
| |
Bedrijfsfusie
|
|
| |
| |
|
|
| |
|
| |
Samengaan Het kan zijn dat je twee of meer ondernemingen wilt samenvoegen. Bijvoorbeeld omdat het niet goed gaat met een onderneming of omdat je je juist op groei inzet. Dat samenvoegen noemen we fuseren. Fuseren gebeurt door een fusie. Welke soorten fusie kennen we? We kennen drie soorten fusie. Elk soort kent een andere structuur en biedt verschillende redenen om voor te kiezen. Wij onderscheiden de volgende soorten fusie: Aandelenfusie Dit is een fusie waarin de aandelen worden geruild. De aandelen van BV A worden overgedragen aan BV B. Dit kan ook andersom. Ze worden of allemaal, of allemaal niet, overgenomen. De aandeelhouders krijgen een aandelenbelang in elkaars vennootschap. Juridische fusie Bij een juridische fusie gaat het vermogen van één of meer rechtspersonen onder algemene titel over op de verkrijgende rechtspersoon. De verkrijgende rechtspersoon treedt juridisch in de plaats van de verdwijnende rechtspersoon. Het grote voordeel van de juridische fusie ten opzichte van de bedrijfsfusie is dat het vermogen van alle verdwijnende vennootschappen van rechtswege overgaat. Om die reden wordt de juridische fusie aangewend om snel en eenvoudig te reorganiseren binnen een concern. De stappen om tot een juridische fusie te komen zijn de volgende: - De besturen van de te fuseren rechtspersonen stellen een fusievoorstel op.
- Alle betrokken bestuurders ondertekenen het fusievoorstel. Ontbreekt er een handtekening, dan wordt de reden daarvan vermeld.
- De besturen stellen een toelichting op. In de toelichting staan de verwachte gevolgen op juridisch, economisch en sociaal gebied omschreven.
- De besturen deponeren het voorstel tot fusie bij de Kamer van Koophandel, samen met de laatste drie vastgestelde jaarrekeningen.
- De voorgenomen fusie wordt in een landelijk verspreid dagblad aangekondigd.
- Vanaf de aankondiging hebben schuldeisers een maand de tijd om in verzet te komen.
- Een maand na de aankondiging wordt het aandeelhoudersbesluit tot fusie genomen.
- Binnen zes maanden na de aankondiging wordt de fusie gerealiseerd door het passeren van de notariële akte van fusie.
- Binnen acht dagen na het passeren van de fusieakte dient de fusie ingeschreven te worden in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Als de juridische fusie voldoet aan de in de wet gestelde voorwaarden kan de fusie geruisloos plaatsvinden. Dit betekent dat er geen belasting wordt geheven. Bedrijfsfusie De bedrijfsfusie houdt in dat de bezittingen en schulden van de onderneming worden overgedragen. Onderneming A draagt bijvoorbeeld zijn voorraden, machines, etc. over aan onderneming B. Wat is een bedrijfsfusie?
Een bedrijfsfusie houdt in dat een onderneming zijn bezittingen en schulden overdraagt aan een andere onderneming. De verkrijgende onderneming kan kiezen welke goederen aan hem moeten worden overgedragen bij de fusie. Hij kan aan "cherry picking" doen. Voordelen van een bedrijfsfusie Een bedrijfsfusie heeft heel wat voordelen. De cherry picking is er een van. Andere voordelen zijn: - Winstgevendheid verbeteren
- Administratieve lasten verminderen
- Inkoopvoordelen behalen
- Schaalvoordelen creëren
- Nieuwe markten wilt aanboren
Nadelen van een bedrijfsfusie Er zitten ook nadelen aan een bedrijfsfusie. Nadelen zijn: - Je levert aan vrijheid en autonomie in
- Het kan gecompliceerd zijn om contractuele verplichtingen over te nemen van een andere onderneming
- Alle bezittingen moeten afzonderlijk met inachtneming van de vormvereisten worden overgedragen
- Het kan ongunstig zijn voor arbeidsverhoudingen
Voorwaarden voor een bedrijfsfusie Belangrijk is om te voorkomen dat de bedrijfsfusiefaciliteit is gericht op het uitstellen of ontlopen van de belastingheffing. Het moet at arm's length geschieden. Er gelden voorwaarden. Bijvoorbeeld een aanhoudingseis. Hoe kunnen we je helpen? Een fusie kan heel goed uitpakken, maar het kan ook hopeloos misgaan. Betrek ons vroegtijdig en voorkom een hoop ellende.
|
|
|
| |
|
|
| |
|
| |
|
|
| |
Zaterdag 7 oktober van 10.00 - 16.00 uur in de Havenkerk aan de Lange Haven 72 in Schiedam.
|
|
| |
MAES notarissen op Nieuwbouwdag Schiedam
|
|
| |
| |
|
|
| |
|
| |
Nieuwbouwdag Schiedam Op zoek naar een woning? Maak op zaterdag 7 oktober kennis met alle nieuwbouwprojecten in Schiedam. In de Havenkerk aan de Lange Haven 72 vindt van 10.00 tot 16.00 uur de Nieuwbouwdag Schiedam 2023 plaats. Projectontwikkelaars en makelaars presenteren er tal van bouwprojecten, projecten die snel in verkoop of (sociale) verhuur gaan én plannen die zij wat later realiseren. Ook financieel adviseurs, hypotheekverstrekkers, het Servicepunt Woningverbetering, het Platform VvE, de gemeente Schiedam en MAES notarissen staan klaar om informatie te geven en vragen te beantwoorden. BeLEEF Schiedam, beKIJK alle bouwplannen en beZOEK je nieuwe woonplek. De Nieuwbouwdag is een goed moment Schiedam opnieuw te ontdekken. Meer informatie Bij de ingang van de Havenkerk krijgen bezoekers een tasje met daarin een vouwkaart waarop alle projecten staan. QR-codes leiden naar de projectwebsites, waar woningzoekenden zich kunnen inschrijven als geïnteresseerde voor het project. De vouwkaart is na de Nieuwbouwdag een jaar lang gratis op te halen bij het i-PUNT in de WAAG aan de Lange Kerkstraat 39. Op de website van S'DAM staan de actuele nieuwbouwprojecten voor kopers en huurders op een rij, inclusief informatie over de verschillende wijken en de Nieuwbouwdag. Attentie Geen enkele bezoeker van onze stand gaat met lege handen naar huis. Iedere bezoeker ontvangt bij wijze van attente verrassing van ons een begerenswaardig kleinnood. Aanmelden In 2022 bezochten zo’n 1.600 woningzoekenden de Nieuwbouwdag. Meld je aan via het pijltje hieronder en je krijgt een ruim tijdblok waarop we je verwachten. Zo kun je in alle rust rondkijken en je vragen stellen. Je kunt zo lang blijven als gewenst.
|
|
| |
| |
Nieuwbouwdag Schiedam 2023
|
|
|
| |
|
|
| |
|
| |
|
|
| |
MAES notarissen nog beter zichtbaar
|
|
| |
Lichtmastreclame
|
|
| |
| |
|
|
| |
|
| |
Maatschappelijk verantwoord ondernemen Wij onderkennen de verantwoordelijkheid die wij dragen voor onze stakeholders; onze klanten, onze medewerkers, leveranciers, de overheid en de samenleving waar wij deel van uitmaken. Op zowel professioneel als maatschappelijk terrein. Onze maatschappelijke verantwoordelijkheid richt zich op drie thema’s: governance, een duurzame leefomgeving en sociale betrokkenheid. Wij hopen daarmee impact te kunnen hebben. Governance Wij verlenen diensten naar de hoogste ethische en professionele normen. Eerlijk en oprecht. Wij doen wat wij zeggen en wij zeggen wat wij doen. Wij moeten op elk willekeurig moment ons handelen en ons gedrag kunnen verantwoorden. Duurzame leefomgeving Wij bouwen aan een duurzame onderneming die waarde hecht, niet alleen aan zorg voor de klant, maar ook aan zorg voor de leefomgeving. Een gezonde leefomgeving - schone lucht, water en bodem - draagt bij aan de kwaliteit van leven. Wij zijn ons bewust van de impact die onze activiteiten op het milieu kunnen hebben. Wij zijn ervan overtuigd dat wij als onderneming kunnen groeien zonder het milieu extra te belasten. Door duurzaam te groeien. Door efficiënt met energie, met ons gebouw, transport en papier om te gaan. Door bewust met consumptie om te gaan. Door afval te recyclen. Dat doen wij dus ook. Wij verplaatsen ons zoveel mogelijk te voet, per (elektrische) fiets en schone auto, printen dubbelzijdig, hebben de consumptie van vlees verminderd, vliegen wat minder dan voorheen, maar wij zijn geen klimaatdrammers. Wij menen dat de klimaatambities alleen te realiseren zijn, als de lasten mondiaal en nationaal eerlijk worden verdeeld en voor iedereen goed te dragen zijn. It is not easy being green. Sociale betrokkenheid Onze sociale betrokkenheid brengt met zich mee dat wij goede doelen en maatschappelijke organisaties ondersteunen. Wij staan open voor sponsoringverzoeken en zullen die toetsen aan onze sponsoringcriteria. Criteria zijn onder meer binding met de regio, bijdrage aan de samenleving, het vergroten van onze zichtbaarheid, het verstevigen van onze reputatie en kwaliteit van de tegenprestatie. Sponsoring kan bestaan uit een bedrag in geld of het verrichten van notariële diensten tegen een gematigd tarief. Pro bono Wij ondersteunen diverse maatschappelijke organisaties en personen of groepen door ze onze kennis en kunde aan te bieden zonder dat wij daarvoor het verschuldigde honorarium wensen te ontvangen. Ordinaire reclame Wij streven ernaar onze naamsbekendheid nog verder te vergroten. De consument moet weten dat er door hem wat te kiezen valt. Daarvoor moeten we dan ook, heel gewoon, investeren door reclame te maken. Dat doen we onder meer met lichtmastreclame. We hangen met borden aan lichtmasten op de beste locaties in Vlaardingen, Schiedam en Maassluis. Zijn daar vanwege de verlichting van die borden dag en nacht te zien. Wij hopen dat de zichtbaarheid bijdraagt niet alleen aan een grotere naamsbekendheid, maar dat het ook leidt tot een merkvoorkeur bij de consument. De lichtmasten zijn te zien in: Vlaardingen Op de Marathonweg en de Holysingel. Schiedam Op de Vlaardingerdijk (bij Vijfsluizen, ter hoogte van de kantoorgebouwen van SBM Offshore en Facilicom Group), de Hargalaan (tussen Hotel Van de Valk Schiedam en het Franciscus Gasthuis & Vlietland) en de 's Gravelandseweg (bij de megabioscoop van Pathé) Maassluis Op de Laan 1940 -1945. Westland Westerlee, tussen McDonalds en Rabobank. Meer weten Ben je geïnteresseerd in hoe wij maatschappelijk verantwoord ondernemen en welke personen, clubs of initiatieven wij sponsoren, dan kun je achter het pijltje meer informatie vinden.
|
|
| |
| |
Wie of wat wordt er door MAES notarissen gesponsord
|
|
|
| |
|
|
| |
|
| |
|
|
| |
Prinsjesdag en de belangrijkste plannen voor familie, woning en bedrijf
|
|
| |
Belastingsplan 2024
|
|
| |
| |
|
|
| |
|
| |
Het demissionaire kabinet heeft op Prinsjesdag de belangrijkste plannen voor familie, woning en bedrijf bekend gemaakt. Plannen die grote financiële gevolgen kunnen hebben. Ook voor jou. Zo pakt het kabinet een ongewenste belastingbesparende constructie bij vastgoedtransacties aan. En de bedrijfsopvolgingsregeling in de Successiewet wordt aangepast. Deze en andere maatregelen staan in het pakket Belastingplan 2024 dat staatssecretaris Marnix van Rij van Financiën de derde dinsdag in september heeft ingediend bij de Tweede Kamer. Het pakket Belastingplan 2024 bestaat dit jaar uit 15 wetsvoorstellen. De commissie voor Financiën van de Tweede Kamer gaat de wetsvoorstellen nu schriftelijk behandelen, zodat deze half november plenair kunnen worden besproken. Hierna kan de Eerste Kamer ermee aan de slag. Wil je weten hoe die financiële gevolgen voor jou niet nadelig maar juist heel gunstig kunnen uitpakken? Bel ons op +31 (0)10 44 53 777 of e-mail met service@maesnotarissen.nl. Wij wijzen je graag de weg.
|
|
| |
| |
Wat zijn voor jou de financiële en fiscale gevolgen van Prinsjesdag?
|
|
|
| |
|
|
| |
|
| |
|
|
| |
Wat kost het en hoe lang gaat het allemaal duren?
|
|
| |
Veelgestelde vragen
|
|
| |
| |
|
|
| |
|
| |
Weten waar je aan toe bent Onze klanten willen vaak vooraf weten waar ze aan toe zijn. Wat gaat het kosten en hoe lang gaat het duren. Wij hebben daar begrip voor. Wij starten dan ook geen dossier op zonder geaccepteerde overeenkomst van opdracht (offerte) of opdrachtbevestiging. Dossiervoortgang Met toepassing van project- en risico-managementinstrumenten kunnen wij efficiënt en kostenbewust werken. Dat voordeel geven wij graag aan onze klanten mee. Wij doen dan ook veel online en hebben de werkprocessen van onze dossiers goed voor elkaar. Wij maken de dossiervoortgang in real time helder inzichtelijk voor onze klanten, voor onszelf en voor andere bij het dossier betrokkenen. Wij werken daartoe met een Workflow. Die is voor u te volgen vanuit uw Mijn Notarisdossier. De zes fasen van uw dossier In de kern komt de Workflow erop neer dat elk dossier een procedurelijst met de volgende zes fases kent: - Cliënt- en zaakacceptatie-fase
- Dossieropstart-fase
- Vragenlijst-fase
- Behandel-fase
- Passeer-fase
- Nawerk-fase
Elke fase kent procedurelijst taken. Zo is voor elke betrokkene goed zichtbaar wie wat wanneer in het dossier uitvoert. Ook kan iedereen zien wat en wanneer van hem of haar iets verwacht wordt. De communicatie met elkaar wordt hiermee geoptimaliseerd en de kans op fouten en op reputatieschade wordt hiermee verkleind.
Cliënt- en zaakacceptatie-fase Wij sturen u allereerst per e-mail een uitvoerige brief met informatie over de door u verlangde dienst. Gratis. Zodat u zich goed kunt informeren en een beter begrip krijgt van wat er zoal mogelijk is. Bij die brief treft u een aantal bijlagen, waaronder onze offerte. Indien u, door op een link in die e-mail te klikken, instemt met de voorwaarden van onze dienstverlening gaan wij het dossier voor u graag opstarten.
Dossieropstart-fase Nadat u onze digitale offerte hebt geaccepteerd, starten wij het op. U ontvangt dan van ons een link om in te kunnen loggen in uw Mijn Notarisdossier.
Vragenlijst-fase Wij verstrekken u via uw Mijn Notarisdossier een vragenlijst met het verzoek om die volledig in te vullen. Eerst na ontvangst daarvan beginnen wij met de inhoudelijke behandeling van het dossier. Dat is slechts anders indien het onderzoek ingevolgde de Wet te Voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme ons nog eerst tot verder onderzoek noopt.
Behandel-fase Wij kunnen u op basis van de door u aan ons verstrekte volledig ingevulde vragenlijst(en) gericht adviseren en het ontwerp van de akte(n) en andere documentatie goed, snel en efficiënt voorbereiden. We voorkomen door met digitale vragenlijsten te werken bovendien dat we meerdere keren achter elkaar aan moeten bellen of e-mailen om informatie te verzamelen. Doen dat uit efficiencyoverwegingen en voor uw comfort liever bij voorkeur gelijk in één keer goed. En we kunnen hiermee in het dossier ook steeds terugvinden wat wij u hebben gevraagd en hebben onderzocht en hoe u ons hebt geïnformeerd. Passeer-fase Nadat u zich akkoord hebt verklaard met de ontwerp-documentatie, kunnen de stukken door partijen en de notaris bij ons op kantoor of op een andere overeen te komen locatie - in persoon of krachtens volmacht - ondertekend worden. Dat noemen we ook wel het passeren van de akte(n). Nawerk-fase Na het passeren van de akte werken we alles netjes af en ontvangt u in uw Mijn Notarisdossier een digitaal afschrift van de akte(n). Het is geheel aan u of u stukken wel of niet uitprint en in hard copy in een ordner, of hoe dan ook, opbergt. Het Mijn Notarisdossier blijft ook na het passeren van de akte(n) onverminderd voor u toegankelijk. Wij sluiten het Mijn Notarisdossier niet. En dat is handig. Zo raakt u de stukken nooit kwijt en kunnen de stukken ook niet ongewild onder ogen komen van diegenen voor wie ze niet bestemd zijn. De zaakbehandeling Het is steeds onze ambitie om na ontvangst van de ingevulde vragenlijst met enige voortvarendheid in het kader van de zaakbehandeling de documentatie te vervaardigen, waarna wij het ontwerp van de documentatie ter beoordeling aan partijen kunnen voorleggen. Dat lukt ons uitstekend in de Vastgoedpraktijk (met veel fatale termijnen) en in de Ondernemingsrechtpraktijk. Binnen onze Familierechtpraktijk (en dat is bij andere notariskantoren niet anders) lukt het momenteel niet altijd om de door ons nagestreefde vlotte doorlooptijd waar te maken. Wij trekken ons dat erg aan. Met de vergrijzing, de gevolgen van COVID en het gegeven dat veel Nederlanders bij voorkeur niet full time werken, zal het een maatschappelijke uitdaging blijven om binnen diverse sectoren het gewende serviceniveau te kunnen blijven leveren. Veel klanten kiezen voor ons kantoor vanwege de hoge klanttevredenheid, onze toegewijde dienstverlenende instelling, de kwaliteit van de dienstverlening en onze concurrerende tarieven. Omdat wij zoveel waarde hechten aan klanttevredenheid is bijvoorbeeld de variabele beloningscomponent van onze medewerkers dan ook gerelateerd aan de klanttevredenheidsscore. Het is dus ook voor onze medewerkers ongelukkig als zij niet met de voorgestane voortvarendheid een dossier kunnen behandelen. Wat we niet willen en wat we niet gaan doen Tarieven verhogen We zouden de doorlooptijd van de dossiers voor onze klanten kunnen verkorten door onze tarieven substantieel te verhogen. Dan komt er immers minder aanbod. Veel notarissen hebben dat al gedaan. Maar wij willen dat niet. Wij vinden dat iedereen, ook de minder draagkrachtigen, altijd toegang tot de notaris moet kunnen hebben. Confectie in plaats van maatwerk We zouden de doorlooptijd ook kunnen verkorten door geen maatwerk meer te leveren, maar confectie. Bijvoorbeeld met een one-size-fits-all akte. Dat past ons niet. En dat doen wij dus ook niet. Wij willen elke klant de aandacht geven die hem toekomt, ook als dat betekent dat een dossier arbeidsintensief en tijdrovend is. Geen spoeddossiers meer doen Wij zouden de doorlooptijd ook kunnen verkorten door geen spoeddossiers meer aan te nemen. Maar ook dat doen wij niet. Klanten die terminaal zijn, in een hospice of in een ziekenhuis, bijvoorbeeld op de intensive care verblijven, moeten nogal eens vaststellen, dat bijvoorbeeld een testament of een levenstestament ontbreekt of dat ze verzuimd hadden het eerder tijdig te wijzigen met alle dreigende nare gevolgen van dien. In spoedeisende gevallen, ook 's avonds, 's nachts of in het weekend maken wij ons beschikbaar voor diegenen die zo dringend onze ondersteuning behoeven. Ons laten intimideren om ons werk niet goed te doen Natuurlijk is er bij de huidige krappe arbeidsmarkt, zeker in het notariaat, een war for talent gaande. Goede professionals zijn schaars. Onze mensen worden haast wekelijks benaderd met aanbiedingen van andere werkgevers. Afgestudeerden vinden werken in het notariaat tegenwoordig vaak ook niet meer zo aanlokkelijk. De werkdruk is hoog. Ze moeten zich naast hun reguliere werkzaamheden voortdurend bijscholen. Inkomens binnen het notariaat staan onder druk en het is verdraaid lastig om uiteindelijk tot notaris te worden benoemd. Ze krijgen niet altijd de waardering van klanten voor hun inzet. Lontjes zijn soms kort. Vanwege de toegenomen claimcultuur ervaren ze veel stress en hebben ze zorgen over het afbreukrisico, wat wordt versterkt door de beroeps- en gedragsregels en de tuchtrechtspraak waar zij aan onderworpen zijn. Ze worden steeds vaker door partijen onder druk gezet, of erger - en volstrekt onaanvaardbaar - beledigd, bedreigd en geïntimideerd. Zo ging onlangs nog een verkoper bij de notaris aan tafel en later op een reviewplatform volledig en onbeschaamd uit zijn plaat omdat, anders dan op de vragenlijst door hemzelf was aangegeven, zijn vrouw bij het passeren van de akte en ten overstaan van alle aanwezigen de Nederlandse taal in het geheel niet machtig bleek. Dat betekent dat de notaris op grond van artikel 42 van de Wet op het Notarisambt (Wna) de akte niet - zonder tolk - mag passeren. De tolk dient de akte ook mede te ondertekenen. Tussenkomst van een tolk leidt tot kosten en dat vond deze verkoper geen opwekkende gedachte. Hij zag het als "geldklopperij" en "muggenzifterij" van een "arrogante notaris" die ze "eruit moeten flikkeren". Hij leek daarbij niet gehinderd door enige kennis. Immers een notaris die geheel voorbij gaat aan artikel 42 Wna handelt klachtwaardig. Die kan berispt, geschorst of uit zijn ambt gezet worden. Wij hebben in ieder geval en niettegenstaande het onbegrip er zorg voor gedragen dat de akte nog dezelfde dag - in het bijzijn van een tolk kon worden gepasseerd, zodat de koper de verkoper niet in gebreke heeft hoeven te stellen voor toerekenbare tekortkoming in de nakoming. Wij dienden daarmee - en dat is de wettelijke taak van een notaris - de rechtszekerheid voor verkoper, koper, diens financier en alle toekomstige kopers en beperkt gerechtigden. Onze oplossingen Wij hebben de volgende maatregelen getroffen om een kortere doorlooptijd te kunnen waarborgen: - Wij hebben, ook onlangs weer, goede en ervaren nieuwe medewerkers geworven.
- Wij blijven actief en voortdurend medewerkers werven die ons team kunnen en willen komen versterken. Wij werven via social media, vanuit onze netwerken, met kostbare search-bureaus, via banenmarkten en meer.
- Wij bieden onze medewerkers een opleidingsprogramma dat zich richt niet alleen op verbetering van juridische kennis en notariële beroepsregels, maar ook op professionele en sociale vaardigheden om een klantgerichte en uitstekend presterende werkomgeving te blijven creëren.
- Wij hebben de werkplekken ergonomisch afgestemd op de gebruiker en de te verrichten werkzaamheden, zodat het comfort maximaal is en de kans op uitval wordt verkleind.
- Wij bevorderen het werkgeluk van onze medewerkers. We bieden onze medewerkers daarom aantrekkelijke en transparante arbeidsvoorwaarden, met oog voor de toekomst, persoonlijke ontwikkeling en met ruimte voor flexibiliteit. Een moderne set arbeidsvoorwaarden die uitstekend aansluit bij onze identiteit als notariskantoor met het adagium "Goed voor elkaar" en de markt waarin wij opereren.
- We hanteren de menselijke maat. Laten ons niet leiden door spreadsheetmanagement maar tonen ons onderling oprecht betrokken bij elkaar. Ondersteunen en helpen elkaar waar nodig of gewenst. Wij kennen weinig verloop. Onze ervaren medewerkers hebben veelal een langjarig dienstverband en tonen zich trouw en loyaal.
- Taken die geautomatiseerd kunnen worden, zullen wij innovatief zoveel mogelijk automatiseren. Door optimaal gebruik van state-of-the-art digitale informatie- en communicatietechnologie kunnen wij onze praktijk lean and mean voeren.
- Wij hebben een flexpool met zzp-ers waaruit wij kunnen putten bij piekbelasting.
- Wij werken ook buiten kantoortijden door aan zaken voor onze klanten. Sommigen beginnen al om 6.30 uur 's ochtends en anderen verlaten pas na 22.00 uur het kantoorpand. Ook in de weekenden wordt er gewerkt. Sommigen staan zelfs tijdens vakantie met hun e-mail en telefoon nog op aan.
- Een medewerker met een dienstverband van 80% heeft haar dienstverband voor bepaalde tijd uitgebreid naar 100% (de facto (120%) teneinde onze klanten tijdiger te kunnen faciliteren.
- In december - historisch de drukste maand van het jaar - kan er contractueel geen verlof worden opgenomen.
- Wij maken keuzes. Wij stoten bepaalde soorten werkzaamheden af of brengen die onder bij derden met wie wij een samenwerkingsverband hebben of aangaan.
- Wij pogen strikter te prioriteren. Zaken met een fatale datum of een spoedeisend karakter geven wij voorrang.
- Wij informeren klanten bij de offerte reeds dat de behandelduur gedurende een bepaalde periode langer is dan wat voor ons gebruikelijk is en wat klanten van ons zijn gewend. Indien er geen fatale datum of een spoedeisend karakter is en voor de klant de langere behandelduur onaanvaardbaar is, zullen wij de zaak niet aannemen of vóór aanvang van de werkzaamheden reeds terug geven.
- Wij kunnen een tijdelijke aanname stop van nieuwe zaken aankondigen.
Uw suggesties Mocht u nog suggesties hebben waar wij ons en onze klanten hun voordeel mee kunnen doen, laat het ons weten en mail uw suggestie aan service@maesnotarissen.nl.
|
|
|
| |
|
|
| |
|
| |
|
|
| |
Wat is een rechtspersoon?
|
|
| |
Notaristaal
|
|
| |
| |
|
|
| |
|
| |
Rechtssubjecten Rechtssubjecten zijn entiteiten die zelfstandig aan het rechtsverkeer kunnen deelnemen. In het Nederlandse recht worden twee soorten rechtssubjecten onderscheiden: Natuurlijke personen Natuurlijke personen, oftewel mensen, hebben vanzelfsprekend rechten en plichten en kunnen zelfstandig aan het rechtsverkeer deelnemen. Rechtspersoon Voor entiteiten of organisaties is er een juridische constructie vereist, waardoor ook zij zelfstandig aan het rechtsverkeer kunnen deelnemen. Deze juridische constructie wordt een rechtspersoon genoemd. Groepen van mensen, organisaties en instellingen kunnen, wanneer zij als rechtspersoon zijn opgericht, als volwaardig en handelingsbekwaam persoon aan het rechtsverkeer deelnemen. Een rechtspersoon kan dus net zoals een natuurlijk persoon schulden en bezittingen hebben, contracten sluiten, rechtszaken aanspannen en aangesproken worden. Soorten rechtspersonen
Er bestaan verschillende soorten rechtspersonen. De wet onderscheidt drie soorten: - Publiekrechtelijke rechtspersonen, bijvoorbeeld de staat, de provincies en de gemeenten.
- Kerkgenootschappen en hun zelfstandige onderdelen en lichamen.
- Privaatrechtelijke rechtspersonen. Deze kunnen in zes verschillende typen worden onderscheiden, namelijk: de vereniging, de coöperatie, de onderlinge waarborgmaatschappij, de naamloze vennootschap, de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid en de stichting.
Eigen identiteit
Wil een rechtspersoon in rechte aanspreekbaar zijn, dan moet hij een eigen identiteit hebben. De wet stelt verschillende eisen over bijvoorbeeld de naam, de rechtsvorm en de plaats van vestiging. Bij de oprichting van een rechtspersoon moeten ook statuten worden opgesteld. De statuten en de wettelijke bepalingen zijn regels waar de rechtspersoon door wordt beheerst. De statuten geven regels voor het intern en extern functioneren van de rechtspersoon. De statuten bevatten altijd een omschrijving van het doel van de rechtspersoon. Het doel is veelal bepalend voor het kiezen van de rechtsvorm van een rechtspersoon. Zo zijn de stichting en vereniging bijvoorbeeld geschikt voor het nastreven van ideële en sociale doeleinden, de coöperatie geschikt voor het uitoefenen van een bedrijf en de onderlinge waarborgmaatschappij geschikt voor het uitoefenen van een verzekeringsbedrijf. Wil men een eenmansbedrijf rechtspersoonlijkheid geven, dan is de BV de meest gebruikte rechtsvorm. Vertegenwoordiging
Een rechtspersoon kan, in tegenstelling tot een natuurlijk persoon, geen zelfstandige rechtshandelingen verrichten. Een rechtspersoon kan bijvoorbeeld geen handtekening onder een contract zetten. Om toch bepaalde rechtshandelingen te kunnen verrichten, dient de rechtspersoon door een of meer bestuurders van de rechtspersoon vertegenwoordigd te worden. Een bestuurder kan dan in naam van de rechtspersoon optreden. De handtekening van een bestuurder van de rechtspersoon geldt dan als handtekening van de rechtspersoon. In het handelsregister van de Kamer van Koophandel kan men nagaan welke personen gerechtigd zijn om namens een rechtspersoon op te treden. Aansprakelijkheid
Net zoals natuurlijke personen, zijn ook rechtspersonen aansprakelijk voor hun handelingen. Een rechtspersoon heeft echter een afgescheiden vermogen. Wanneer bestuurders bepaalde rechtshandelingen in naam van de rechtspersoon verrichten, binden zij alleen de rechtspersoon. De bestuurder die zijn handtekening onder een contract zet, is dus niet in privé gebonden, noch aansprakelijk voor een eventuele niet-nakoming van de rechtspersoon. Ook als de rechtspersoon failliet gaat, kan de tegenpartij zijn vordering niet op de bestuurders verhalen. Hier is echter wel een zekere grens aan. Op bestuurders rust namelijk wel een zorgplicht. In geval van een verwijtbaar slecht bestuur, kan een bestuurder van de rechtspersoon in privé aansprakelijk gesteld worden. Hoofdregel is echter dat de rechtspersoon haar eigen verplichtingen draagt.
|
|
|
| |
Hoewel de uiterste zorg is besteed aan de inhoud van deze nieuwsbrief, is de inhoud niet als een juridisch of notarieel advies te beschouwen en aanvaardt MAES notarissen geen enkele aansprakelijkheid voor onvolledigheid of onjuistheid, noch voor de gevolgen daarvan.
|
|
|
| |
| |
|
Kantoor
Bezoek- en postadres
MaesHuys
Verploegh Chasséplein 1
3134 BZ Vlaardingen
+31 (0)10 44 53 777
service@maesnotarissen.nl
maesnotarissen.nl
|
|
Business Hubs
Bezoek op afspraak. Geen postadres.
NoMA House Gustav Mahlerlaan 1212
1081 LA Amsterdam
WTC Rotterdam Beursplein 37
3011 AA Rotterdam
De Plesman
Plesmanweg 607
2597 JG Den Haag
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
Nieuwsbrief niet meer ontvangen? Klik hier
|
|
|
|