Onze website op jouw voorkeuren in richten.
Zo kun je gemakkelijk navigeren en zijn relevante pagina’s sneller vindbaar.
De overheid heeft beleid dat is gericht op het voorkomen van witwassen van crimineel geld en het financieren van terrorisme. Hieronder vallen ook alle vormen van fraude (zoals faillissementsfraude en fiscale fraude) en steekpenningen (corruptie). Daarom zijn bijna alle dienstverleners, dus ook wij als notaris, wettelijk verplicht om bij bepaalde dienstverlening ‘cliëntenonderzoek’ te doen, cliënten te ‘monitoren’, onderzoek te doen naar de herkomst van de middelen die worden gebruikt en ‘ongebruikelijke transacties’ te melden bij een landelijk meldpunt. Deze verplichtingen staan in de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme). Deze wet is gebaseerd op een Europese richtlijn waardoor overal in de Europese Unie ongeveer dezelfde regels gelden.
Het FD berichtte onlangs over grootschalige, drugsgerelateerde hypotheekfraude door een crimineel netwerk in Amsterdam. Hierbij zijn honderden Amsterdamse woningen betrokken, waarvan een deel na verwerving wordt gebruikt voor criminele doeleinden. 22 personen werkzaam in de makelaardij, bij administratiekantoren en als hypotheekadviseur worden verdacht van oplichting, valsheid in geschrifte en witwassen.
Hoewel het notariaat hierbij niet direct betrokken lijkt (een enkele notaris zou bij de FIU wel melding hebben gemaakt van ongebruikelijke transacties), raakt dit het notariaat wel. Al deze transacties zijn immers langs een notaris gegaan. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) heeft daarom naar aanleiding van de FD-berichtgeving contact opgenomen met de afdeling Financieel Economische Criminaliteit van de politie-eenheid Amsterdam om binnenkort met elkaar overleg te hebben over deze fraudezaak en welke aandachtspunten hier voor het notariaat ter preventie uit te halen zijn.