Onze website op jouw voorkeuren in richten.
Zo kun je gemakkelijk navigeren en zijn relevante pagina’s sneller vindbaar.
De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) heeft in oktober onderzoek gedaan onder de leden naar de toegankelijkheid van het notariaat voor kwetsbare groepen mensen. Dat leverde ruim 640 reacties op. Driekwart van de respondenten vindt dat het notariaat zich actief moet inzetten om het notariële recht toegankelijker te maken voor laaggeletterden en andere kwetsbare doelgroepen.
Daarbij ziet 45 procent van de respondenten een rol voor zichzelf weggelegd, 54 procent vindt dat meer iets voor de KNB. Meest gehoorde reactie onder ‘nee-zeggers’ was dat actieve inzet niet per se nodig is, omdat iedere notaris de plicht heeft om te zorgen dat cliënt snapt wat in de akte staat en wat hij of zij hiermee regelt.
Verbeteren toegankelijkheid
Gevraagd naar de eigen mogelijkheden om die toegankelijkheid te verbeteren, antwoordden de meeste respondenten:
Rol KNB
De respondenten is ook gevraagd wat zij van de KNB verwachten. Daar kwamen de volgende antwoorden uit:
Overheid financiert, notariaat organiseert
In het onderzoek is ook naar de wenselijkheid van gefinancierde rechtshulp gekeken. Bijna 80 procent van de respondenten vindt dat het notariaat dat moet aanbieden. Bijna 70 procent vindt dat dit moet met behulp van gefinancierde rechtshulp door de overheid en dat het notariaat dit zelf het beste kan organiseren. 12 procent vindt dat het notariaat de financiële hulp zelf moet organiseren.