ArtikelenGeplaatst op

Huizenkopers willen minder papierwerk

Veel huizenkopers vinden de papierwinkel rondom de aankoop van een huis een gedoe. Het is voor hen niet duidelijk wat zij wanneer moeten aanleveren. Zij wensen een online beveiligde omgeving, met daarin de stappen die zijn al hebben genomen en nog moeten nemen. Ook willen zij daarin de stukken kunnen aanleveren. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Zorgeloos Vastgoed. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) neemt deel aan dit initiatief.

Motivaction heeft onderzoek gedaan naar de klantreis van de huizenkoper, zowel starters als doorstromers. Beide partijen noemen het proces om de financiering rond te krijgen onoverzichtelijk en vragen om een duidelijk overzicht. Voor starters zijn veel dingen nieuw en daardoor onduidelijk en spannend. Goed advies helpt hen in deze fase. Starters hebben dan ook behoefte aan een betrouwbare en objectieve partner die hun vragen kan beantwoorden. 21 procent gaat in het financierings- en aankoopproces naar de notaris voor advies.

Wantrouwen
Bij doorstromers leeft minder spanning en onzekerheid. Toch bestaat er bij hen wel wantrouwen tegenover sommige dienstverleners en vergelijkingswebsites. Zij hebben behoefte aan een onafhankelijke partij die de belangen van de koper voorop stelt. Van deze groep gaat 13 procent in het financierings- en aankoopproces naar de notaris voor advies.

Online omgeving
Het onderzoeksbureau adviseert een online dashboard in te zetten. Hierin kunnen huizenkopers zien in welke fase van het traject zij zich bevinden en wat de aankomende deadlines zijn. Zorg dat er ook een mogelijkheid is om vragen te stellen en geef ze een notificatie als iets van hen wordt verwacht, aldus Motivaction.

Bekijk ook

Waarom MAES notarissen

Wij begeleiden onze klanten bij de momenten die er werkelijk toe doen in het leven. Zakelijk en privé. Wij bieden rust, betrouwbaarheid en zekerheid. Onberispelijk, toegewijd en integer. 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Wij onderkennen de verantwoordelijkheid die wij dragen voor onze stakeholders; onze klanten, onze medewerkers, leveranciers, de overheid en de samenleving waar wij deel van uitmaken. Op zowel professioneel als maatschappelijk terrein. Onze maatschappelijke verantwoordelijkheid richt zich op drie thema’s: governance, een duurzame leefomgeving en sociale betrokkenheid. Wij hopen daarmee impact te kunnen hebben.